Hoe ervaart het kind dyslexie?
Hoe ervaart iemand dyslexie?
Iedere dyslect wil, net als iedereen, goed kunnen lezen.
Hij zal ook alles uit de kast halen om dat te laten lukken.
Hij gebruikt hiervoor zijn beelddenkend vermogen, zijn fantasie en ervaringen uit het verleden.
In werkelijkheid ziet de dyslect maar stukjes van de tekst en vaak ook nog vertekend.
Woorden waar geen beeld bij te vormen zijn, zal hij niet "zien" en deze zullen hem desoriënteren.
Vaak worden de letters d, p, b en q omgekeerd en door elkaar gebruikt en gezien.
Zo kan hij overtuigd zijn iets perfect te lezen en is hij daar ook erg trots op.
Terwijl hij de gegeven tekst volkomen uit zijn verband gehaald heeft door dingen erbij te voegen of weg te laten.
Het kind:
- is erg teleurgesteld over de feedback die hij krijgt over zijn leesprestaties.
- door zijn hoeveelheid beelden die maar voorbij vliegen is hij niet in het nu. Hij krijgt straf voor niet bij de les zijn maar is zich van geen kwaad bewust.
- met zijn beeldend talent heeft hij grote verwachtingen over situaties en dingen die gaan komen. Hij heeft de situatie al beleefd en verheugt zich er erg op. Hij wordt keer op keer teleurgesteld door de werkelijkheid.
- heeft vaak het gevoel dat de wereld tegen hem is, wordt immuun voor schreeuwen en boosheid van de grote mensen. Wat hij ook doet, hij doet het toch nooit goed.
- dit kan zich uiten in teruggetrokkenheid, boosheid en agressie of hij wordt uitdagend en vecht veel, wetende dat hij alles weet en kan, al vindt de buitenwereld van niet.
De student
- heeft ook met bovenstaande ervaringen te maken.
- hij ervaart ook dat als hij toetsen heeft, hij veel betere punten haalt als hij alles leert in de avond/nacht voor de toets. Hij kan de rijtjes dan nog net onthouden, wordt de toets een dag verzet is hij de klos want zolang blijft het niet plakken.
- de talen zijn niet zo simpel, op de lagere school heeft hij het met ezelsbruggetjes kunnen redden, dat gaat nu niet zo makkelijk meer.
- zijn dyslexie verklaring helpt hem niet met daadwerkelijk lezen, geeft hem alleen langer de tijd om naar zijn blaadje te staren.
- keihard de muziek aan als je huiswerk maakt, maakt dat de desoriëntatie minder wordt, anders hoort hij alle geluiden door het hele huis.
- kan helemaal gedesoriënteerd worden door de woorden: "de toets gaat zo beginnen, jullie hebben 50 minuten". Door slecht tijdsbesef raakt hij helemaal in de war en maakt niks van zijn toets.
De volwassene
- hij heeft dit alles al meegemaakt en zichzelf gevormd zoals hij nu is.
- heb je een beroep waar je niet hoeft te lezen en te schrijven is dat probleem opgelost.
- bij beroepen waar er veel moet worden geschreven, zal men vaak gebruik maken van secretaresses, partner of de spellingcontrole.
- het hebben van zoveel beelden en ideeën kan tot chaos leiden, (zowel in je hoofd, als in de dingen die je doet. Je doet dingen maar half omdat je met 100 dingen tegelijk bezig bent). Niets komt af.
- je het lot van de hele wereld aantrekken en niet begrijpen dat die wereld helemaal niet gered willen worden.
- bij een vraag over een probleem, direct een kant en klare oplossing hebben, terwijl alleen maar een luisterend oor wordt gevraagd.
- hij die onder iemand werkt, krijgt te maken met opdrachten die in zijn ogen erg dom en onefficiënt zijn. De baas heeft dan duidelijk geen beeldend vermogen en kan zich ook niet voorstellen hoe het plaatje eruit gaat zien als het volledige werk klaar is.
- hij die boven iemand werkt, krijgt te maken met de onlogische hoeveelheid handelingen, het totaal ontbreken van inzicht bij degene die worden aangestuurd.